Nominacja

14:40



Czy słyszałaś kiedyś o Szkole Baletowej Anny Niedźwiedź? – zapytała mnie pół roku temu moja dobra Znajoma.
Zapytała, bo wiedziała, że na systemie oświaty znam się nieźle, sercem oddana jestem edukacji a nad łóżkiem mam oprawioną w ramki trawestację słów Clintona „Edukacja, głupcze”.
Chciała poznać moją opinię.

Nie słyszałam! Słuch mi się przytępił – dodałam gwoli wyjaśnienia, by nie stracić w oczach Znajomej pozycji znawcy przedmiotu.
To musisz iść do Opery na ich spektakl, a potem pogadamy!
W ten sposób poszłam na „Alicję w krainie czarów” w wykonaniu uczniów Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź i zawieszając swoją ekspercką wiedzę na kołku, z pokorą przyjęłam do wiadomości, że oto wiem znacznie mniej, niż powinnam. Ale w końcu człowiek uczy się przez całe życie. Wyszłam zachwycona i oczarowana. Spektakl był bardzo pięknie i profesjonalnie przygotowany, teatr pełen po brzegi, publiczność żywo reagująca. I już tylko to wystarczyłoby, by wieczór uznać za udany.

A potem poznałam Annę Niedźwiedź, autorkę tego edukacyjno-kulturalnego sukcesu i zespół jej współpracowników, koncepcję pracy z dziećmi, dorobek twórczy, pomysły na przyszłość. Zobaczyłam ludzi z talentem i pasją, którzy umieją i chcą się tym dobrem dzielić z innymi. Obejrzałam bardzo dokładnie zaplecze, jakie stworzyła, by zarówno uczniowie jak i pedagodzy uzyskiwali jak najlepsze efekty swojej pracy. I od września trwam w nieustającym zadziwieniu, że można, choć od dawna wiem, że właśnie tak trzeba.
Jedną z rzeczy, które mnie zachwyciły, jest fakt, że każdy uczeń Anny Niedźwiedź bierze udział w spektaklu. W przyjętej koncepcji pracy spektakl, jest elementem procesu edukacji, a więc każde dziecko uczestniczy w procesie twórczym, obserwuje pracę różnych artystów, uczy się od najlepszych w różnych dziedzinach sztuki teatralnej. Konia  z rzędem temu, kto wymyślił lepszy model edukacji artystycznej. A przecież to nie koniec, bo praca nad spektaklem, to lekcja gry zespołowej, odpowiedzialności, współpracy – czyli kompetencji niezbędnych do życia. A potem, kiedy są brawa i owacje (a są zawsze!), to otrzymują je wszyscy występujący. I każdy z nich dostaje najważniejszą rzecz w życiu – solidną dawkę wiary we własne siły!
Zazwyczaj szkoły nie obdarowują tak hojnie swoich uczniów.  

W tej szkole, dzięki determinacji Anny Niedźwiedź powstała profesjonalna scena i jest to jedna z nielicznych szkół w Polsce, która ma własny teatr -Teatr Cortique.  Kiedy Anna Niedźwiedź mówi, że „rozwój szkoły jest wynikiem obserwacji potrzeb uczniów”, to wiem, że nie jest to żaden frazes. Uczniowie i nauczyciele potrzebowali tej sceny, by przygotowywać spektakle. Nadal jednak będą występowali na profesjonalnych scenach Teatru Wielkiego w Poznaniu i innych gościnnych miejscach w Polsce. I pewnie jak dotąd, przy pełnej widowni i z wykupionymi dużo wcześniej biletami. A scena Teatru Cortique będzie również miejscem prezentacji młodych talentów. Koniecznie trzeba tam iść i zobaczyć, jak to działa. Okazji będzie wiele.
Ten wpis z pewnością będzie czytany przez liczne grono moich znajomych nauczycieli lub osób związanych z edukacją. Może podobnie jak ja, nie wiedzą, nie słyszeli o tej niezwykłej formie edukacji. Miałam o moim zachwycie i odkryciu napisać już w we wrześniu. Odkładałam to pisanie, bo ciągle odnajdywałam  tam coś nowego. A dzisiaj dotarła do mnie wiadomość, że w plebiscycie Głosu Wielkopolskiego  na Osobowość Roku 2017 Anna Niedźwiedź otrzymała nominację http://www.gloswielkopolski.pl/nasze-akcje/osobowosc-roku/a/osobowosc-roku-poznan-aktualne-wyniki,12818622/

Już sam fakt nominacji potwierdza moje obserwacje i zachwyty. Bardzo mnie ta wiadomość ucieszyła, bo odbieram ją również, jako znak, że rozumiemy o co chodzi w dobrej edukacji, choć Anna nominowana jest w kategorii kultury. Trudno jednak w tym przypadku rozdzielić jedno, od drugiego. Prawdą niepodważalną jest, że bez edukacji zginiemy, ale tylko nieliczni mają szansę i odwagę, by zrealizować edukację na miarę prawdziwych potrzeb.
I jeśli takich ludzi spotykamy na swojej drodze, to trzeba o nich mówić głośno. Są jak latarnie wyznaczające kierunek. A przecież wszyscy potrzebujemy dobrej edukacji!

We wszystkich dziedzinach życia.
Dlatego głosujcie w tym plebiscycie na Annę Niedźwiedź!
A Znajomej dziękuję. :) 

0 komentarze